Sådan bruges MCT olie til et vægt tab

MCT fordøjer og absorberer lettere end LCT’er1. Faktisk bruger MCT’er færre fordøjelsesmetoder sammenlignet med LCT’er. Almindelige kilder til LCT’er inkluderer vegetabilske olier, ost, nødder og kød. Så MCT’er er en nyttig energikilde for mennesker, der har problemer med at fordøje disse typer fødevarer.

En af grundene til dette er, at MCT’er kan absorberes som triglycerider. LCT’er skal nedbrydes i deres langkædede fedtsyrer, før de kan absorberes4.

Generelt nedbrydes MCT’er også hurtigere end fedtsyrer end LCT’er. Disse mellemkædede fedtsyrer går også direkte til leveren til brug som energi. Langkædede fedtsyrer har brug for ekstra emballage og transport, før de kan bruges4. Samlet set betyder det, at MCT’er generelt er bedre til hurtig energi end LCT’er er.

Hvordan hjælper MCT ?

En lille fordel ved at indtage MCT’er er, at deres kortere kædelængde giver ca. 10% færre kalorier end LCT’er. MCT’er har ca. 8,3 kalorier pr. Gram i versus 9 kalorier pr. Gram i LCT’er. Men dette fortæller ikke hele historien.

Du kan normalt kun tænke på fødevarer i form af deres kalorier. Men MCT’er har nogle andre interessante egenskaber sammenlignet med LCT’er foruden bare kalorietællinger.

Blandt disse egenskaber er stigningen i ketoner fra MCT’er ret interessant for fedt tab.

En nylig undersøgelse antyder, at ketoner kan sænke din sult. Folk på keto diæt føler sig også mindre sultne, og deres høje keton niveauer menes at forklare hvorfor.

Overraskende nok føler folk, der spiser meget diæter med lavt kalorieindhold (~ 500 kcal om dagen) i flere uger, også mindre sult. Disse mennesker befinder sig på et niveau af ketose på ~ 0,5 mM beta-hydroxybutyrat (BHB; et af ketonlegeme) , som du også kan nå bare ved at tage MCTs14.

Denne evne hos MCT’er til at øge ketoner kan hjælpe med at forklare, hvorfor MCT’er reducerer madindtag bedre end LCTs.

Så herfra vil denne egenskab ved MCT-olier være fokus for brug af MCT-olie som et fedtredskab. Målet er at holde ketoner høje hele dagen, og især før måltiderne, for at hjælpe med at gøre måltider mindre eller springe måltider helt over.

De fleste undersøgelser bruger MCT-olier, der indeholder en blanding af MCT’er. Og mens disse fungerer for at reducere madindtag, maksimerer de ikke ketoner.

Målet er at bruge den mindste mængde MCT-olie for at få det største boost i ketonniveauer.

Som forklaret her er MCT’er fremstillet af fedtsyrer, der er 6-12 carbon lange. MCT-olieblandinger indeholder op til 55% C8 MCT’er og 35% C10 MCTs15, skønt nogle MCT-olieprodukter har lavere procenter af hver. De fleste MCT’er i kokosolie er C12 MCT’er. Læs mere hos mctolie.dk